KRÓL POLSKICH RZEK

W warunkach naturalnych spotkać go można wyłącznie w najczystszych wodach polskich rzek. Pstrąg potokowy, bo o nim mowa, stanowi najsmaczniejszą, a zarazem najzdrowszą odmianę pstrąga czyli niezwykle popularnej w naszym kraju ryby z rodziny łososiowatych.

 

Wędkarze mówią o nim, że jest niebywale inteligentny – bardzo szybko rozpoznaje zastawioną na niego pułapkę i zręcznie ją omija. Najchętniej skrywa się w dzikich, nieuregulowanych nurtach rzek i potoków przez co jego połów jest niezwykle trudny, ale przy tym bardzo emocjonujący. Pstrągi uwielbiają zimną, dobrze napowietrzoną wodę, najczęściej można więc je spotkać w górskich potokach Beskidów, Tatr, Sudetów, Jury Krakowsko-Częstochowskiej, także w rzekach Dolnego Śląska, Pomorza Zachodniego i Środkowego, na Warmii i Mazurach oraz w dopływach Warty. Okres ochronny na pstrągi potokowe przypada na początek września i trwa do końca grudnia.

Inną odmianą tej niezwykle smacznej ryby jest pstrąg tęczowy występujący także pod handlową nazwą pstrąg łososiowy (z uwagi na różowe zabarwienie mięsa powstałe wskutek odpowiedniego doboru pożywienia). Gatunek ten występował pierwotnie w Ameryce Północnej; do Polski, jak i innych krajów Europy przywędrował w wieku XIX. Obecnie, pstrąga tęczowego w niewielkich ilościach można spotkać w niemal każdej rzece oraz w wielu stawach i jeziorach. Rozróżniamy dwie jego odmiany: osiadłą oraz wędrowną. Ta ostatnia większość życia spędza w wodach słonych, w czasie tarła powraca zaś do wód słodkich.


Hodowla pstrąga


         

Hodowla pstrąga jest niezwykle trudna; ryba ta żyjąc w niewoli nie rezygnuje ze swych upodobań, przez co wciąż musi zostać zachowana czystość środowiska w którym przebywa, ale także odpowiednia jakości pożywienia (wyłącznie naturalnego pochodzenia), w przeciwnym wypadku nie będzie się rozmnażała.

Na rynkach europejskich pstrąg tęczowy dostępny jest przez cały rok, sprzedawany głównie jako produkt świeży – w całości i filetach lub w wersji wędzonej. W północnej Europie niezwykle popularna jest solona ikra pstrąga.

W Polsce większość pstrągów wprost z hodowli trafia do sklepów, co zapewnia nie tylko ich wysoką jakość, ale także gwarantuje krótki czas transportu, a więc także odpowiednią świeżość.

 


Wartości odżywcze pstrąga



Pstrąg w zależności od odmiany ma białe, białoróżowe lub różowe, delikatnie chude mięso i dostarcza najwięcej spośród ryb słodkowodnych cennych dla zdrowia kwasów omega-3 (niezastąpionych w profilaktyce chorób serca i układu krążenia). Pstrąg spożywany dwa razy w tygodniu zaspokaja zapotrzebowanie na kwasy EPA i DHA osób chorych na serce. Ponadto, pstrąg dostarcza pełnowartościowego białka, które pod względem składu dorównuje temu zawartemu w mięsie i co więcej – jest od niego łatwiej przyswajalne. Pstrąga poleca się osobom dbającym o linię z uwagi na niewielką ilość kalorii (pstrąg potokowy 97 kcal/100 g, tęczowy – 160 kcal); dodatkowo zawiera wiele witamin i mikroelementów, w tym: fosforu, potasu, selenu, wapnia, magnezu i żelaza; rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B, oraz rozpuszczalnych w tłuszczach witamin: A (niezbędna w procesie widzenia), D (wzmacnia system immunologiczny) i E (przeciwdziała starzeniu się organizmu).

Lekkostrawne i najmniej kaloryczne są pstrągi ugotowane na parze, upieczone na grillu lub w piekarniku. Piec można całą rybę lub jej filety, najlepiej z dodatkiem świeżych ziół, takich jak koperek czy tymianek – potrawa zyska wówczas na smaku.

Ryby smażone, bez względu na gatunek, nie są szczególnie polecane z uwagi na zwiększoną kaloryczność, ale i ciężkostrawność. Ponadto w trakcie obróbki cieplnej pozbawiane są wartości odżywczych; istnieje także ryzyko powstawania szkodliwych dla zdrowia związków rakotwórczych. Ryb smażonych powinny w szczególności unikać dzieci, osoby starsze a także te, które cierpią na choroby układu pokarmowego.

Wbrew obiegowym opiniom ryby wędzone także nie należą do najzdrowszych; podobnie jak w przypadku ryb smażonych są bardziej tłuste chociażby od tych pieczonych. Ponadto zawierają sporo sodu, a także niekorzystnych dla zdrowia składników dymu wędzarniczego. Z uwagi na dużą ilość soli ostrożność muszą zachować osoby zmagające się z nadciśnieniem, chorobami nerek (np. kamica nerkowa) czy artretyzmem.

Jeżeli zdecydujemy się na zakup ryby wędzonej upewnijmy się, że była wędzona tradycyjną metodą, a nie za pomocą substancji chemicznych. Pamiętajmy również, żeby w ten sposób przyrządzane ryby stanowiły jedynie dodatek do naszej diety.


PRZEPISY


Źródło: KLIK

Źródło: KLIK

Źródło: KLIK


PRZEPIS


PSTRĄG PIECZONY Z TYMIANKIEM I SKÓRKĄ Z CYTRYNY 

Składniki

2 świeże pstrągi

Marynata

oliwa z oliwek lub miękkie masło śmietankowe

tymianek świeży lub suszony

otarta skórka z jedej cytryny

Przygotowanie

Pstrągi umyć i osuszyć papierowym ręcznikiem. Tymianek drobno posiekać. Wszystkie składniki marynaty utrzeć w moździerzu i doprawić solą do smaku. Pstrągi wypełnić marynatą. Pozostałą oliwą z moździerza natrzeć skórę pstrągów, aby podczas pieczenia stała się złota i chrupiąca. Piec w temperaturze 180 stopni do czasu aż ryba będzie złocista, a mięso z łatwością odchodziło od ości.

 

 SMACZNEGO!

 

eatandlove

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *