Młody Henry od wczesnego dzieciństwa uwielbiał przesiadywać w kuchni. Choć było to wyłącznie miejsce jego matki Anny, ta – widząc ogromne zainteresowanie chłopca – w czasie wolnym od szkoły innych domowych obowiązków pozwalała przyglądać mu się swojej pracy, a z czasem dopuszczała do wykonywania prostych czynności kuchennych.
Henry każdą wolną chwilę spędzał u boku matki
Zapisywał każdą z jej receptur, a następnie z niemalże aptekarską dokładnością (był bardzo skrupulatny w odmierzaniu składników) próbował powtarzać wcześniej zapamiętane smaki. W czasie przyszła kolej na kuchenne eksperymenty i tak było, aż do dnia w którym Henry przyrządził coś zwykłego, lecz w sposób niezwykły. Matka chłopca, jako że była głównym degustatorem i krytykiem poczynań syna, zachwycona smakiem, poszła do znajomego sklepikarza i poprosiła go, żeby ten na próbę postawił na swoich półkach kilka słoiczków chrzanu. Po krótkim czasie zyskał on zwolenników i podbił serca i podniebienia okolicznych gospodyń domowych, które mając dość oszukańczych metod producentów żywności, często wybierały smak naturalnych produktów. Sprzedaż rosła z dnia na dzień, a razem z nim zakończyło się beztroskie dzieciństwo Henry’ego. Stał się biznesmenem.
Mając 25 lat wraz z przyjacielem założyli firmę Heinz Noble & Company
Produkującą chrzan wedle oryginalnego przepisu. 7 lat później (lecz pod szyldem nowo utworzonej firmy F. & J, Heinz Company) na rynku pojawił się kolejny, jak się potem okazało, flagowy produkt – ketchup Heinz. Henry bardzo dbał o bardzo wysoką jakość produktów – dostawców warzyw dobierał osobiście, a konsumentom oferował produkt w szklanej przezroczystej butelce, żeby mieli poczucie, że kupują produkt najwyższej jakości. Jedyne niewinne kłamstwo, na jakie sobie pozwolił (a wynikało to z jego dbałości o szczegóły), polegało na zakryciu niezbyt apetycznie wyglądającego koloru utleniającej się górnej partii sosu. Walczył o zdrową żywność bez konserwantów, ta walka miała także wymiar polityczny. Pod jego naciskiem w 1904 roku prezydent Theodore Roosevelt podpisał ustawę o czystej żywności.
Henry J. Heinz, znany ze smaku absolutnego, miał również inny, bardzo dobrze rozwinięty zmysł marketingowy. Kiedy na światowych targach spożywczych dano mu najgorsze z możliwych miejsc wystawowych (najwyższe piętro budynku), na wizytujących spadł deszcz złotych karteczek z obietnicą poczęstunku, kiedy tylko zdecydują się przyjść na jego stoisko. Ten pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Heinz w swoich „kampaniach” wykorzystywał ten uwielbienie ludzi do darmowych poczęstunków (których dobrego smaku nie musiał się obawiać), a także ich wrodzonej ciekawości. Realizował kolejną atrakcyjną akcję marketingową, która choć wydawała się prozaiczna, tak naprawdę była przebłyskiem geniuszu młodego biznesmena.
Pewnego dnia wracając ze swojej fabryki, Heinz zauważył reklamę salonu obuwniczego, szczycącego się szeroką ofertą 21 fasonów obuwia. I jakby mogło się wydawać to wcale nie zdjęcia tych wspaniałych butów przykuły jego uwagę, ale właśnie ich liczba. Kilka dni później na ulicach Pittsburgha, w tysiącach mniej lub bardziej dziwnych miejsc, Amerykanie zauważyli tajemniczą liczbę 57, i kiedy była ona już na ustach wszystkich, a ciekawość mieszkańców sięgała zenitu, Heinz postanowił rozwiązać zagadkę. Zagadkę nowego logo firmowego, kryjącą się pod… nic nie znaczącą liczbą 57. Wszyscy doszukiwali się w niej liczby produktów firmy, lecz w tamtych czasach już było ich ponad 60. Poza tym wybór liczby byłby zbyt prosty, przez co mało oryginalny, To w ogóle nie pasowało do geniusza, jakim był Heinz.
„Liczba ta nie znaczy zupełnie nic. Wybrałem ją, bo 5 to moja szczęśliwa liczba, a 7 z kolei – żony”
Henry Heinz zmarł 14 maja 1919 roku na zapalenie płuc, miał 74 lata. Zostawił po sobie jak na tamte czasy ogromy majątek i świetnie prosperujące przedsiębiorstwo, w którym pracownicy mieli dostęp do ciepłej wody, darmowej opieki medycznej i cotygodniowego manicure.
Ciekawostki:
- Keczup Heinz podlega kontroli prędkości – kiedy przy wytrząsaniu ze szklanej butelki przekroczy prędkość 0,045 km/h, nie zostanie dopuszczony do sprzedaży.
- Keczup Heinz jako jedyny na świecie otrzymał pozytywną rekomendację nasa.
- Aby zapełnić keczupem szklaną butelkę Heinz potrzeba 10 drobnych pomidorów
- Co sekundę ma świecie sprzedawane są 3 butelki keczupu Heinz.
- Marka zadeklarowała niedawno ,że do 2025 roku wszystkie produkowane przez nią opakowania będą nadawały się do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania.